سوغاتی های نایین

سوغات نایین | شیرینی اصیل با طعم کپچو

سوغات نایین

 

در بین جذابیت های شهر نایین، همیشه سوغات نایین زبانزد و مثال زدنی بوده و چندسالیست این جذابیت با طعمی شیرین و خاطره انگیز همراه شده است. از آن جایی که در در قدیم، فرش دستباف نایین و عبای محمدیه به عنوان سوغاتی نفیس و گران قیمت از شهر نایین مطرح می‌شده و کماکان نیز مطرح است ولیکن در سال های اخیر امکان دسترسی همگان به شیرینی سنتی نایینی و شیرینی کپچو نیز فراهم شده است.

 

 

شیرینی معروف نایین

از سالیان دور در خانه های خوانین و بزرگان این شهر و آن هم در ایام نزدیک به عید نوروز پخت شیرینی سنتی نایین انجام می‌شده و شیرینی معروف نایین مختص خوانین و بزرگ زاده ها بوده است. اما به مرور با انتقال این هنر به سایر خانه های شهر، عموم مردم نیز می‌توانستند از طعم و مزه این تحفه نایین بهره برده و لذت آن را بچشند.

ولی با این وجود هنوز دسترسی به آن بسیار محدود و کمیاب بود تا این که خانواده رضا البخشی نایینی تصمیم به توسعه این هنر خانوادگی نمود و با ایجاد و احداث کارگاه پخت شیرینی سنتی نایین (کپچو) دسترس همگان را به این سوغات خوش مزه و بی‌نظیر فراهم آورد.

 

 

سوغات نائین

نقل قول یکی از بزرگان نایینی است که اگر به خانه کسی می‌روید دست خالی نروید حتی اگر شده یک ظرف آب با خود ببرید و این نقل قول به صورت عملی در بین نایینی ها بسیار رایج و پیداست. به نحوی که بردن سوغات و دست خالی نبودن در ملاقات های حضوری تبدیل به یک عادت و رسم شده و همواره در سفرهای خود به شهرهای دیگر با بردن نبات، پسته، زعفران و سایر اقلام سوغاتی از نایین اصالت و هویت خود را عیان می‌کردند.

 

 

 

سوغاتی نایین | کپچو

اما در این بین همیشه جای شیرینی نایینی خالی بوده و کمبود آن احساس می‌شده است به چند دلیل:

اول اینکه میزان پخت و تولید این سوغات در حدی نبود که همیشه در دسترس و قابل تهیه باشد و دوم اینکه انتقال آن در ظرف های معمول و خانگی امکان پذیر نبود و با کوچکترین ضربه یا تکانی تمام شیرینی ها خرد و شکسته می‌شدند.

از سوی دیگر سوغات معروف نایین که فرش دستباف نایین و عباست بسیار گران قیمت بوده و خرید و تهیه آن برای همگان امکان پذیر نمی‌باشد.

در این بین، خانواده رضا البخشی نایینی با ارائه این هنر خانوادگی به عموم باعث خیری شدند تا هم طعم و ذائقه این شیرینی بی‌نظیر در تمام طول سال به کام همگان برسد و از طرفی با ارائه بسته بندی های دقیق و اصولی امکان انتقال و جابه جایی راحت این شیرینی را فراهم آوردند تا جایی که در حال حاضر به سایر کشورهای جهان نیز صادر و عرضه می‌گردد.

 

 

انواع شیرینی نایین

انواع شیرینی نایین

شیرینی سنتی نایین انواع مختلفی دارد که در این بین می‌توان به شیرینی گندمی یا شکری، برنجی، شیرمال، باقلوا، حاج بادام و قطاب سنتی اشاره کرد که هریک از آنها با طعم و مزه بی بدیل و وسوسه برانگیز خود هوش از سر انسان برده و خاطرات و حال و هوای قدیم را تداعی می‌کند.

برای تهیه و ارسال هریک از انواع این شیرینی می‌توانید به قسمت فروشگاه سایت مراجعه و سفارش خود را ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *